Gå videre til hovedindholdet

Evaluering af globale kompetencer

Alle aspekter af global undervisning kan evalueres: metoden, ressourcerne, pensum, typer af handlinger, engagement. Så altså ikke kun elevernes opnåede viden. Det vigtigste er skiftet fra individualistisk kultur til partnerskab baseret på dialog og samarbejde.

Hvordan kan man evaluere på globale kompetencer?

Læringens fokus skal være på, at:
  • Eleverne får en øget viden om og forståelse for udviklingsspørgsmål.
  • Eleverne får stærkere kompetencer til at relatere udvikling og globale spørgsmål til deres egne liv.
  • Eleverne bliver i stand til at respektere forskellige synspunkter.
  • Eleverne får en tro på social retfærdighed og et ønske om en mere retfærdig og ligestillet verden.
Tegn på læring kan fx være:
  • Større bevidsthed om den store verden og elevens egen forbindelse til den.
  • Øget anvendelse af aktuelle globale begivenheder og emner som basis for fag-faglig læring.
  • Øget engagement målt i interesse og motivation i enkelte globale spørgsmål og begreber.
  • Forøget kompetence til at artikulere ideer og formulere diskussioner mundtligt eller skriftligt.
  • Diverse tegn på tolerance overfor andres synspunkter i klassen og bidrag til bredere regelsæt, der fx kan handle om at bekæmpe racisme og fordomme i skolen.
  • Øget elevengagement i klassens aktiviteter.
  • Forbedrede eksamensresultater hvor udvikling er explicit. 
  • Udenoms-aktiviteter som har et udviklingstema eller globalt tema, der er opstået af læringen i klassen.
  • Forældre og skolens netværk anerkender og værdsætter den forøgede vægt på læring om udvikling og globale spørgsmål.

Kommentarer

Mest læste

Hvad er global undervisning?

Verdensmålene og undervisning

Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab