Gå videre til hovedindholdet

Verdensmålene og undervisning


FNs 17 Verdensmål er en ren guldgrube for undervisere. Alle grundskolens fag kan blive inspireret af disse mål. Her har vi samlet en række ideer til din undervisning, som har relation til Verdensmålene. Madspild, genbrugstøj, havdyr, børns rettigheder og meget andet.


1. Afskaf fattigdom
  • Forskellige definitioner på fattigdom fx Danmarks, Norges, Sveriges, FNs og USAs.
  • Ekstrem fattigdoms og ekstrem rigdoms fordeling globalt og nationalt samt deres årsager.
2. Stop sult
  • Sult og underernærings konsekvenser for folkesundhed og trivsel inklusive migration som en strategi.
  • Institutioner, bevægelser og apps relateret til sult og bæredygtigt landbrug som fx FAO, Nationalt Videnscenter om Madspild, Noah, Stop Spild af Mad, Too Good To Go, Redmaden og Sharefood.

3. Sundhed og trivsel
  • Direkte strategier til fremme af sundhed og trivsel (fx vacciner, sund mad, fysisk aktivitet, mental sundhed, lægebesøg, uddannelse, seksualundervisning) og indirekte strategier (fx rimelige medicinpriser, sundhedsydelser, fødselsforberedelse, reduktion af forurening).
  • Diskrimination overfor mennesker, der lever med hiv, psykiske lidelser eller andre sygdomme.
 4. Kvalitetsuddannelse
  • Årsager til manglende adgang til uddannelser (fx fattigdom, konflikter, katastrofer, ulighed mellem mænd og kvinder, mangel på finansiering fra staten).
  • Grundlæggende færdigheder og kompetencer nødvendige for det 21.århundrede.

5. Ligestilling mellem kønnene
  • Køn som en social og kulturel konstruktion.
  • Køns sammenhæng med andre sociale kategorier som handicap, religion og race.
6. Rent vand og sanitet
  • Den globale vandcyklus og vandfordeling
  • Aktiviteter og programmer relateret til vand og sanitet (fx opsamling af regnvand, afsaltning, vandeffektivitet, spildevandsbehandling, genbrugsteknologi, vandpatenter, landskabspleje i forhold til dannelse af grundvand, vandforvaltning).
7. Bæredygtig energi
  • Forskellige landes energiproduktion, forsyning, efterspørgsel og forbrug.
  • Overgangsteknologier og teknologi til ”renere” brug af fossile brændstoffer.

8. Anstændige jobs og økonomisk vækst
  • Alternative økonomiske modeller og indikatorer (statslige økonomier, velfærdsøkonomier, modvækst, naturalieøkonomier, FNs Inclusive Wealth Index og Global Hunger Index).
  • Teoretiske antagelser, modeller og indikatorer for økonomisk vækst (BNP, BNI, HDI).
9. Industri, innovation og infrastruktur
  • Internettets bæredygtighed – fra grønne chatgrupper til søgemaskiners økologiske fodaftryk.
  • Bæredygtig informations- og kommunikationsteknologi, herunder forsyningskæder, affaldshåndtering og genanvendelse.

10. Mindre ulighed
  • Forskellige måder at måle ulighed på (indikatorer og index). 
  • Nuværende uligheders historiske rødder (inklusive multinationale selskabers rolle).

11. Bæredygtige byer og lokalsamfund
  • Bæredygtig mad (konventionelt og økologisk landbrug, permakultur, landbrugsstøtte,  fødevareforarbejdning, kostvalg, kostvaner, affaldsproduktion). 
  • Vandcyklus og genopretning af grundvand via bydesign (grønne tage, regnvandsopsamling,  frilægning af vandløb, bæredygtig kloakering). 
 12. Ansvarligt forbrug og produktion
  • Reklamer, gruppepres, gruppetilhørsforhold, identifikation, identitetsskabelse.
  • Mærkningssystemer og certifikater for bæredygtig produktion og forbrug.

13. Klimaindsats
  • Drivhusgasser og deres udledninger.
  • Klimaændringer som fører til katastrofer (fx tørke, oversvømmelse, ekstreme vejrforhold) og deres ulige sociale og økonomiske konskvenser for forskellige lokalsamfund og lande.

14. Livet i havet
  • Forvaltning og anvendelse af havets ressourcer, globale fælles goder (havet, antarktis), overfiskning, kvoter og hvordan de forhandles, akvakultur, tang og mineralressourcer.
  • Havforurening: plastik, mikroplastik, mikroperler, spildevand, næringsstoffer og kemikalier.

15. Livet på land
  • Ørkendannelse, afskovning og indsatser for at modvirke det.
  • Evolution og genetik, genetiske ressourcer, etik.

16. Fred, retfærdighed og stærke institutioner

  • Forbrydelse og straf, sammenligne lovgivning og straffe over hele verden.
  • Børnearbejde og udnyttelse af børn.
     
17. Partnerskaber for handling
  • Globale politikker, verdenshandel og handelssystemer i lyset af bæredygtig udvikling.
  • Udviklingssamarbejde og økonomiske ressourcer til udviklingslande fra mange forskellige kilder.

Flere ideer til Verdensmålene generelt

Til alle niveauer

  1. DanidasVerdensfilm (alle fag) 
  2. Mål for forandring. Undervisning om hvordan børn skal være med til at forandre verden
  3. Internationale statistikker (Samfundsfag, Matematik) OECD, WBI, IMF, Gapminder, HDI, Geohive, IMF, Worldometer (matematik, samfundsfag)
  4. Besøg i FN-byen 1.-9. klasse Introduktion til FN’s nye verdensmål
  5. Lav film om Verdensmålene. Med introduktion, film, tegneserie, power points etc.
  6. Engelsksproget materiale fra World’s Largest Lesson. Her finder du plakater, animationer, film, grafik og meget andet  
  7. Sådan Bor Jeg. Kom på en virtuel jordomrejse og sammenlign børns levevilkår i hele verden. Gennem film, tekst, tal, opgaver og et spil-element bliver eleverne klogere på verdens lande og kulturer og globale temaer og får et godt udgangspunkt for at forholde sig til Verdensmålenes temaer. Lærere kan logge ind og tildele hver elev sin egen profil magen til den på børnene rundtomkring i verden.
  8. Dollar Street (en fotodatabase med billeder fra 100 lande) http://www.gapminder.org/dollar-street/Præsentér Verdensmålene digitalt. Opgaver hvor eleverne skal være kreative og skabende i de digitale værktøjer. Gør legetøjet af skrald levende med Stop Motion, lav en nyhedsudsendelse, en animationsfilm eller en videopræsentation. Videovejledninger. 
  9. Få en venskabsklasse i et andet land og undersøg forskellige temaer som fx ligestilling, miljø, sundhed, fred eller andet 
  10. Institut for Menneskerettigheder. Læringsportalen
  11. Ubuportalen. Kildehenvisninger, links, artikler, litteraturforslag, undervisningseksempler samt eksempler på, hvordan det kan lade sig gøre at skabe forskellige typer af bæredygtig udvikling.
  12. Få besøg af en gæstelærer fra FN-forbundet 
  13. Affald.dk. Lær om affald, genbrug og miljø. Lærervejledninger (alle fag), elevressourcer, besøg.

Indskolingen

  1. Billedbank på Hele Verden i Skole, der kan bruges i egne produktioner
  2. Lav målene som store kort med fotos – del klassen ud i grupper – giv hver gruppe e-2 mål – bed hver gruppe om at finde ud af tre ting, som gør målet vigtigt – saml klassen igen – fortæl hinanden om målene – diskutér jer frem til (eller stem om) det vigtigste mål - Lav en plakat med klassens vigtigste verdensmål – klassen skal komme med praktiske løsninger på målet. Nogle som de selv kan udføre i lokalsamfundet – spred via sociale medier og intranet
  3. Børns rettigheder – del klassen op i grupper – giv hver gruppe et sæt med 20 kort med billeder på af ting (rights, wants and needs) – opdel kort i to kategorier: behov, ønsker – diskutér deres valg og forskelle mellem dem – diskuter eventuelt med venskabsklassen – kan de enkelte kort blive matchet med et Verdensmål?
  4. Vendespil med Verdensmålene hos Skoletube. 
  5. Arbejde med forskellige nøgleord, som er linket op til Verdensmålene fx som en puslekryds eller som kort i dansk, engelsk, tysk  (sundhed, velvære, produktion, køn, infrastruktur, uddannelse, jobs, innovation, arbejde, anstændige, miljø, fornybar, genbrug, global, vand, partnerskaber, Verdensmål, sanitation, arbejde, bæredygtig, forbrug, klima, fred, retfærdighed).
  6. Anvend tal fra FNs statistikker til at regne med – brøker, procentregning, addition, subtraktion, multiplikation og division.

Mellemtrin

  1. Verdensmålene med lærervejledning, billedbank, opgaver, film osv. På Hele Verden i Skolen 
  2. Tegneserie om Verdensmålene. Lav din egen tegneserie på Skoletube. 
  3. Musikvideo om Verdensmålene. Musikerne: Mafikizolo (Sydafrika), Yemi Alade (Nigeria), Diamond (Tanzania), Sauti Sol (Kenya), Toofan (Togo) og Becca and Sarkodie (Ghana) har bidraget til videoen, hvori der synges på en række forskellige sprog. Intentionen med videoen er at engagere verdens unge i arbejdet med at holde landenes ledere oppe på de nye mål. 
  4. Indikator-bingo
  5. Lav dit eget Verdenskort. Globalis er et digitalt opslagsværk, hvor du kan finde information om lande, konflikter, temaer og statistikker. Samtidig er det et interaktivt verdenskort, hvor du selv kan lave dine egne kort og grafer
  6. Sofie finder guld i Myanmar – Det gyldne land. Med lærervejledning, elevbog, websted, app, tegneserier, animationsfilm, lege, quizzer og små film (dansk, tværfaglige emner, sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab)
  7. Få besøg af teknologiekspert (biologi, fysik, geografi, kemi, matematik, natur/teknologi, teknologi) Teknologi er en af de vigtigste forudsætninger for, at vi når Verdensmålene. Ny teknologi hjælper os med at rense spildevand, sortere affald på intelligente måder og bygge broer, der kan modstå naturkatastrofer. Book eksperter, der kan fortælle om fx drikkevand, vindmøller, bæredygtigt byggeri eller hvordan enzymer kan begrænse forurening. Eksperterne har været på kursus i at kommunikere til børn og unge.

Udskolingen

  1. Verdensmåls-stafet 
  2. Musikvideo om Verdensmålene. Musikerne: Mafikizolo (Sydafrika), Yemi Alade (Nigeria), Diamond (Tanzania), Sauti Sol (Kenya), Toofan (Togo) og Becca and Sarkodie (Ghana) har bidraget til videoen, hvori der synges på en række forskellige sprog. Intentionen med videoen er at engagere verdens unge i arbejdet med at holde landenes ledere oppe på de nye mål.
  3. Lav dit eget Verdenskort. Globalis er et digitalt opslagsværk, hvor du kan finde information om lande, konflikter, temaer og statistikker. Samtidig er det et interaktivt verdenskort, hvor du selv kan lave dine egne kort og grafer
  4. Få besøg af teknologiekspert (biologi, fysik, geografi, kemi, matematik, natur/teknologi, teknologi) Teknologi er en af de vigtigste forudsætninger for, at vi når Verdensmålene. Ny teknologi hjælper os med at rense spildevand, sortere affald på intelligente måder og bygge broer, der kan modstå naturkatastrofer. Book eksperter, der kan fortælle om fx drikkevand, vindmøller, bæredygtigt byggeri eller hvordan enzymer kan begrænse forurening. Eksperterne har været på kursus i at kommunikere til børn og unge.

Kommentarer

Mest læste

Hvad er global undervisning?

Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab