Gå videre til hovedindholdet

Tema 5 - Bæredygtig udvikling

For at kunne inddrage den globale dimension i undervisningen, har vi opdelt den i otte nøglebegreber. Dermed opnår vi en begrebsramme, så vi bedre kan tænke dem ind i undervisning og pensum. Her uddyber vi tema nummer 5: Bæredygtig udvikling.
At forstå behovet for at opretholde og forbedre livskvalitet nu uden at gøre skade på planeten for de fremtidige generationer.
  • Anerkende, at nogle af jordens ressourcer er begrænsede, og at de derfor skal anvendes på ansvarlig vis.
  • Forstå den gensidige relation mellem det sociale, det økonomiske og det miljømæssige område.
  • Overveje sandsynlige og foretrukne fremtider, og hvordan man opnår det sidstnævnte.
  • Anerkende, at økonomisk udvikling kun er ét aspekt af livskvalitet. 
  • Forstå, at eksklusion og ulighed forhindrer bæredygtig udvikling for alle.
  • Respektere hinanden. 
  • Anerkende, at bæredygtig brug af ressourcer er vigtigt: gentænke, reducere, reparere, genbruge, affaldssortere – og få materialer fra bæredygtige kilder.

Kommentarer

Mest læste

Hvad er global undervisning?

Verdensmålene og undervisning

Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab