Gå videre til hovedindholdet

Tema 4 - Værdier og opfattelser

For at kunne inddrage den globale dimension i undervisningen, har vi opdelt den i otte nøglebegreber. Dermed opnår vi en begrebsramme, så vi bedre kan tænke dem ind i undervisning og pensum. Her uddyber vi tema nummer 4: Værdier og opfattelser.
Udvikle en kritisk evaluering af den måde, som globale spørgsmål bliver repræsenteret på, og en anerkendelse af hvilken effekt disse har på folks holdninger og værdier.
  • Forstå, at mennesker har forskellige værdier, holdninger og opfattelser.
  • Forstå menneskerettighedernes betydning og værdi.
  • Udvikle mange forskellige perspektiver og nye måder at se på begivenheder, temaer, problemer og meninger. 
  • Stille spørgsmål ved og udfordre antagelser og opfattelser.
  • Forstå den magt som medierne har i at influere opfattelser, valg og livsstil.
  • Forstå, at menneskers værdier former deres handlinger.
  • Anvende forskellige spørgsmål, begivenheder og problemer for at udforske børns og unges egne værdier og opfattelser men også andres.

Kommentarer

Mest læste

Hvad er global undervisning?

Verdensmålene og undervisning

Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab