For at kunne inddrage den globale dimension i undervisningen, har vi opdelt den i otte nøglebegreber. Dermed opnår vi en begrebsramme, så vi bedre kan tænke dem ind i undervisning og pensum. Her uddyber vi tema nummer 4: Værdier og opfattelser.
Udvikle en kritisk evaluering af den måde, som globale spørgsmål bliver repræsenteret på, og en anerkendelse af hvilken effekt disse har på folks holdninger og værdier.
Udvikle en kritisk evaluering af den måde, som globale spørgsmål bliver repræsenteret på, og en anerkendelse af hvilken effekt disse har på folks holdninger og værdier.
- Forstå, at mennesker har forskellige værdier, holdninger og opfattelser.
- Forstå menneskerettighedernes betydning og værdi.
- Udvikle mange forskellige perspektiver og nye måder at se på begivenheder, temaer, problemer og meninger.
- Stille spørgsmål ved og udfordre antagelser og opfattelser.
- Forstå den magt som medierne har i at influere opfattelser, valg og livsstil.
- Forstå, at menneskers værdier former deres handlinger.
- Anvende forskellige spørgsmål, begivenheder og problemer for at udforske børns og unges egne værdier og opfattelser men også andres.
Kommentarer
Send en kommentar