Gå videre til hovedindholdet

Global undervisnings otte hovedtemaer

Tilbage i 2005 udgav den engelske regering en lille folder om at "udvikle den globale dimenstion i skolens pensum". I folderen blev otte nøglebegreber i dimensionen skitseret.  Her finder du de otte hovedtemaer bearbejdet til dansk.
dreng der skriver/Foto: Jeanette Westh MUNDU

De otte hovedtemaer i global undervisning er:
  1. Globalt medborgerskab = at opnå viden, kompetencer og forståelse, så man kan blive en informeret, aktiv og ansvarlig medborger.
  2. Konflikthåndtering = at få forståelse for konflikters natur, deres virkning på udvikling, og hvorfor der er behov for, at de bliver løst samt fremme af harmoni. 
  3. Social retfærdighed = at forstå den betydning som social retfærdighed har som et element i både bæredygtig udvikling og alle menneskers forbedrede velfærd. 
  4. Værdier og opfattelser = at udvikle en kritisk evaluering af den måde, som globale spørgsmål bliver repræsenteret på, og en anerkendelse af hvilken effekt disse har på folks holdninger og værdier. 
  5. Bæredygtig udvikling = at forstå behovet for at opretholde og forbedre livskvalitet nu uden at gøre skade på planeten for de fremtidige generationer. 
  6. Gensidig afhængighed = at forstå hvordan mennesker, steder, økonomier og miljøer er uløseligt gensidigt forbundne, og at valg og begivenheder har følgevirkninger på global skala. 
  7. Menneskerettigheder = at kende til menneskerettigheder inklusive FN’s konvention om barnets rettigheder. 
  8. Mangfoldighed = at forstå og respektere forskelle og relatere dem til vores fælles menneskelighed.

Kommentarer

Mest læste

Hvad er global undervisning?

Verdensmålene og undervisning

Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab